Direktlänk till inlägg 16 oktober 2007

Gör ett tillägg...

Av gulligagumman - 16 oktober 2007 18:52

Jag fick en stark reaktion ifrån Filifjonkan angående maten till våra äldre och jag vill tillägga att precis som hon sa så kan man inte låta en människa med te x Parkinson äta själv. För er som inte vet vad det är för sjukdom så innebär det att man har väldiga skakningar i kroppen och då har man förstås svårt att få in maten i munnen. Till följd av det så blir dom rätt snabbt undernärda. Sen vill jag också säga att alla som är dementa inte kan äta själva, utan det kan dom, men vissa behöver man vara uppmärksamma på och kanske stötta extra eller hjälpa till med matning. Där ligger det ett stort ansvar på oss som personal och därför är jag väldigt glad att ha fått gå den här kursen idag så att våra äldre inte behöver förbli undernärda. Vi har också skyldigheten att lära vidare dessa viktiga saker som vi fick till oss idag. Vi fick 7 timmars information idag och det är svårt att skriva om allt här men har ni frågor eller åsikter så hör av er.


PS. Jag skriver om dementa för det är det jag jobbar med men självklart gäller det alla gamla äldre. DS

 
 
trollpackan förstår

trollpackan förstår

16 oktober 2007 19:19

Ja, det är ju bra att de gamla får hjälp och jag hade hoppats att det skulle vara så på alla ställen för äldre. Ska man tro tidningar så är det ju inte så.Jag tycker också att det är bra att det finns de som vill jobba med det, för det är inte så lätt...
Har själv jobbat inom hemtjänsten på timme, innan jag fick jobb på labb, som jag är utbildad för, så jag vet.
Har också äldre dementa släktingar...
Bra att ni får utbildning och att det satsas en del på er!
Kram!

http://trollpackan

 
Hannele

Hannele

16 oktober 2007 21:31

Det är väldigt olika med Parkinson, man ska inte automatiskt börja mata dem..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

Filifjonkan

17 oktober 2007 09:35

Det är ju så skönt att veta att det finns några vettiga kommuner och framför allt vettiga personer som arbetar med de dementa de är så försvarslösa. Skönt att du är så engagerad verkligen känns bra att veta för en dag sitter vi där allihop gamla dementa och darriga.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gulligagumman - 22 april 2008 08:20

Du Puh, vad är det första du tänker när du vaknar på morgonen?" frågade Nasse"Jag undrar vad jag får till frukost", sa Puh."Vad tänker du Nasse?""Jag undrar vad det skall hända för något roligt idag", svarade Nasse"Mmm", sa Puh tankfullt, "Det är sam...

Av gulligagumman - 22 april 2008 08:13

att det inte är sant! Vilket underbart väder! Jag och många andra är utsvultna på sol och värme. Man mår så bra när man bara får sitta och njuta av solen (har faktiskt blivit lite brun i ansiktet).   I kväll väntar jobb igen. Ingen rast ingen ro. MIn...

Av gulligagumman - 21 april 2008 08:22

Hjälp vad man har att göra hela tiden! Ekorrhjulet bara snurrar på, ökade takten när våren gjorde entré. Helt plötsligt så skulle barnen på utflykter, trädgården skulle göras fin och samtidigt så ska man jobba. Pust, jag är helt slut.   Men nu tar vi...

Av gulligagumman - 10 april 2008 11:40

Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.     ...

Av gulligagumman - 10 april 2008 09:31

Hjälp! Min svärmor kommer i eftermiddag och jag ska jobba från kl 14 och hela kvällen framåt. Måste städa! Ser ut som ett bombnedslag här. Visst, jag vet hon får ta det som det är. Det säger min man men så roligt är det inte att hon ska behöva sick s...

Ovido - Quiz & Flashcards