Direktlänk till inlägg 7 augusti 2007

Kondom!

Av gulligagumman - 7 augusti 2007 11:59

Varför ska det vara så svårt för ungdomar att använda skydd, såsom kondom? Jag blev själv mamma vid 17 så jag vet vad jag pratar om. Fick precis ett samtal från min svägerska som berättade att hennes dotter som är 19 är gravid. Jädrans unge! Fattar dom inte att man blir med barn genom sex och utan skydd?! Och hon är knappast i stånd att ta hand om ett barn, hon kan knappt ta hand om sig själv...


Gick med en gång in till min dotter och förmanade henne att skydda sig den dan hon blir sexuellt aktiv, vilket jag hoppas dröjer...

Men jag litar på min dotter, hon är väldigt klok och vi kan prata om allt så jag hoppas och tror att hon förstår allvaret.

 
 
Hannele

Hannele

7 augusti 2007 14:30

Kondomer kostar pengar... Varför vill barnmoskor ogärna sätta pessar på unga tjejer?

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

gulligagumman

7 augusti 2007 14:35

Man får gratis kondomer på Ungdomsmottagningen...
Pessar är ju oxå ett alternativ men det skyddar inte mot könssjukdomar.

 
Kärleksdravel

Kärleksdravel

7 augusti 2007 14:36

Jag kan inte sluta skratta när jag läser ditt inlägg Ha ha ha...Jag fick en konstig bild i skallen när du går in till din dotter efter samtalet med pekfingret i högsta hugg *hutt hutt*
Jag har en granne som inte hade fyllt 19 innan hon vart gravid...och hon är heller inte i stånd med att ta hand om ett barn...men mamma bor ju på samma går då henne kan man ju utnytja (säger iaf hennes kille som är strax över 20 och den omognaste kille jag stött på) Men men det är upp till var o en...Min kan hon iaf inte få nån sympati för när allt är jobbigt. Har man satt sig i skiten så får man se till att inte gnälla över det! Jag har skrivit lite om henne i min blogg tidigare då jag inte klarat av att lyssna på gnälliga människor.

Hoppas allt är bra annars och att du får en bra dag Kram!

http://karleksdravel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

gulligagumman

7 augusti 2007 14:38

Kärleksdravel: haha det stämmer faktiskt...jag *huttade* med fingret...usch ja tur man kan skratta åt eländet.
Kram!

 
solen

solen

7 augusti 2007 16:23

När jag jobbade som undersköterska för 100 år sedan på operation så var det mest kvinnor i 30+ åldern som kom in för aborter. Dom verkade helt ovetande om att man kan bli med barn... Det är aningen märkligare.

http://uonlyliveonce.bloggagratis.se

 
Ingen bild

gulligagumman

7 augusti 2007 17:31

Solen: Ja det är ju märkligt! Vad tänker folk med?

 
decembertjej

decembertjej

7 augusti 2007 19:42

Hej!
Såg den där rödgröna bloggtoppenloggan och gick in och kollade. Jag har nu registrerat mig men fattar inte hur man får upp den där loggan på sin egen blogg???? Kan inte du hjälpa mig *ber snällt*.

Kram!

http://decembertjej.bloggagratis.se

 
decembertjej tackar

decembertjej tackar

7 augusti 2007 19:55

Tackar!
Jag testade att bara klistra in koden men fattade inte att det föll på att namn-rutan var tom. Jag hade gett upp om inte du hjälpt mig. Tack än en gång.

Kramis!

http://decembertjej.bloggagratis.se

 
Nina på Johangården

Nina på Johangården

7 augusti 2007 20:08

Det känns skönt när min ena tjej skaffade skydd på en gång hon började vara mer stadigt med sin kille. Hon ville ta ansvar och inte sätta ett barn till världen innan hon kände sig redo för det. Då var hon sjutton år.

http://ninajohangarden.blogg.se

 
Ingen bild

gulligagumman

7 augusti 2007 20:13

Nina: Det låter bra! Jag själv har klarat av det här med barn tidigt, jag är fortfarande ihop med samma kille än...

 
Pialotta

Pialotta

8 augusti 2007 00:19

Kondomer borde alla tonåringar bära med sig i handväskan.. att bli mamma då man bara är ett barn själv.. hur roligt är det och viktigt att bli en bra mamma oxså. De där p-pillsen tror jag inte riktigt på finns så mycket bieffekter av dessa..
Ha de fint tjingelong

http://kafferasten.blogg.se

 
Jossan

Jossan

9 augusti 2007 07:58

Ja, det är en bra fråga varför ungdomar och även "vuxna" är så urbota dåliga på att andvända kondom. För, let´s face it, det är faktiskt det enda preventivmedlet som även skyddar mot könssjukdomar. Jag tror att vi föräldrar och andra vuxna måste ta vårt ansvar och prata med våra ungdomar om att det är viktigt att skydda sig, och detta utan att komma med pekpinnar, berätta istället hur fint/bra det kan vara med sexualitet om båda parter är med på det.
Dessutom är det väl även killen som blir gravid?

http://jossans.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gulligagumman - 22 april 2008 08:20

Du Puh, vad är det första du tänker när du vaknar på morgonen?" frågade Nasse"Jag undrar vad jag får till frukost", sa Puh."Vad tänker du Nasse?""Jag undrar vad det skall hända för något roligt idag", svarade Nasse"Mmm", sa Puh tankfullt, "Det är sam...

Av gulligagumman - 22 april 2008 08:13

att det inte är sant! Vilket underbart väder! Jag och många andra är utsvultna på sol och värme. Man mår så bra när man bara får sitta och njuta av solen (har faktiskt blivit lite brun i ansiktet).   I kväll väntar jobb igen. Ingen rast ingen ro. MIn...

Av gulligagumman - 21 april 2008 08:22

Hjälp vad man har att göra hela tiden! Ekorrhjulet bara snurrar på, ökade takten när våren gjorde entré. Helt plötsligt så skulle barnen på utflykter, trädgården skulle göras fin och samtidigt så ska man jobba. Pust, jag är helt slut.   Men nu tar vi...

Av gulligagumman - 10 april 2008 11:40

Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.     ...

Av gulligagumman - 10 april 2008 09:31

Hjälp! Min svärmor kommer i eftermiddag och jag ska jobba från kl 14 och hela kvällen framåt. Måste städa! Ser ut som ett bombnedslag här. Visst, jag vet hon får ta det som det är. Det säger min man men så roligt är det inte att hon ska behöva sick s...

Ovido - Quiz & Flashcards