Direktlänk till inlägg 22 september 2007

Ge mig ett ärligt svar!

Av gulligagumman - 22 september 2007 12:50

Jag vet inte om jag är på väldigt dåligt humör eller om jag har anledning att vara irriterad. Vårt hem består av mig, min man och 3 snart tonåringar samt 1 kanin. Varför ser hemmet ut som ett slagfält och dammigt så vem som helst skulle kunna få dammallergi? Vi är ju 5 stycken som skulle kunna hjälpas åt att ha hemmet fint i ordning. Jag har varit sjuk i nästan 2 veckor nu och ha knappt orkat göra något. Har någon annan gjort något? Nä sitter jag ner gör alla andra det.


I dag sa jag det att vi behöver greja och städa lite. Ja säger gubben jag har tänkt att fixa i ordning förrådet. Jaha, för vem ska du städa där, råttorna eller? Barnen är totalt ointresserade av att hjälpa till. Där kommer min rubrik in, har ni samma problem eller är det vi som är för snälla mot våra barn? Dottern är väl den som är bäst på det men nu har ju hon börjat få hela barnbidraget och jag tror det är en bidragande orsak. Blir så fruktansvärt trött och ledsen när dom bara tar för givet saker, men vill inte bidra själva. Kan man ställa krav nu eller ska man gå och vara frustrerad till dom flyttar hemifrån? Jag vet egentligen svaret men just nu är jag rätt trött på vår familj. Mycket gnäll jag vet, det blir snart bättre. Tur man har bloggen så man kan skriva av sig lite.

 
 
decembertjej

decembertjej

22 september 2007 13:42

Jag tror att vi är alldeles för snälla mot våra barn, så snälla att vi gör dem en björntjänst. För om de inte fått hjälpa till innan de flyttar hemifrån så tror jag chansen är rätt stor att de fortsätter att leva rätt kravlöst. Har en jobbarkompis till sambon där detta är väldigt, väldigt tydligt. "Så får inte våra barn bli sen", säger sambon och jag håller med. Min dotter sköter båda kaninerna helt själv - städar, matar och grejar. Detta för att de är hennes egna. Och de hjälper till med matlagning då och då. Men de städar sina rum på tok för sällan och personligen måste jag nog bli tydligare med att ha bestämda dagar då det är städning som gäller. Punkt! Ge alla ansvarsområden (inklusive sambon) som man verkligen håller ordning på. Tyvärr blir man arbetsledare (trist) men vad fasen ska man göra? Skärpning även här alltså. Känner igen fenomenet.

Kram

http://decembertjej.bloggagratis.se

 
Erika

Erika

22 september 2007 13:51

Naturligtvis kan du ställa krav. Ganska stora sådana enligt mig. Jag vet själv när mina var tonåringar. Jag sa ifrån på ett ganska så tidigt stadium. Slängdes kläder i en hög på golvet som skulle användas nästa dag i skolan så fick dom har det skrynkligt. Det tog inte många dagar innan dom kläderna hängde snyggt på stolsryggen. Det var inte roligt med skrynklor på kläderna. Mamma plockade nämligen inte upp efter dom.

För övrigt fick dom hjälpa till allteftersom dom växte upp. Det finns inget mer frustrerande än att slita häcken av sig och resten av f-medlemmarna bara sitter eller slappar i soffan.


Listan kan göras oändligt lång. Alla ska bidrar med sitt strå till stacken i en familj. För det mesta så tar alla för givet att Mamman är den som ska stå för hela ruljansen. Undra vilken bok det står skrivit?

http://ericha.bloggagratis.se

 
Pialotta

Pialotta

22 september 2007 18:00

Nej men självklart ska alla hälpa till då man har ett hem och som jag förstår, jobbar du oxså. Klart som korvspad menar jag.. Om inte ungarna lär sig ta ansvar för sina rum tex. då de är ungdomar och inga små barn längre, ja då vet i sjutton när de väl ska ut på egna ben vad som händer.. de blir så vana vid att de inte behöver och får allt serverat på fat.. tänk själv hur det kan gå då med eget.. Nä det där är ingen som helst tvekan.. ge dina ungar klara derektiv.. dela upp sysslorna er emellan.. så klart mannen oxså.. va då förrådet.. det kan han ta som efterrätt senare:-)
Ha de fint och hoppas du reder ut det där, för i slutenden är det barnen som får ett helsicke senare om...Man gör inte barnen en tjänst.. tro mig tvärtom. Klart man ska skämma bort lite, men lagom är inte helt fel:-)

http://kafferasten.blogg.se

 
tussegumman

tussegumman

22 september 2007 18:01

Jag förstår om du är irriterad! Jag har också tre tonåringar och det ser ut som ett bombnedslag ibland! Den älste har också fått hela studiebidrag då han är 19 år men det är en kamp att få dom att hjälpa till. Man får väl hota med att dra tillbaka studiebidrag/barnbidrag eller något! Jag blir otroligt trött på detta också! Idag fick jag min yngste son efter mycket diskussioner dammsuga huset om det skall bli några bakade tårtor tills imorgon. Ha det gott/Kram Tussegumman

http://tussegumman

 
Millis

Millis

22 september 2007 18:22

Jodu, det där känner man igen...suck. Inte blir man piggare av att det ser ut, som en rövarkula hemma.
Sonen är snart 18 år och har mognat rejält det senaste året...önskar bara att hans far ska ta efter;)

http://millis.bloggagratis.se

 
Nina på Johangården

Nina på Johangården

22 september 2007 20:21

Samma elände här också... fast nu är inte barnen hemma så mycket längre. Ha en skön kväll!

http://ninajohangarden.blogg.se

 
Trolltyget

Trolltyget

22 september 2007 21:05

Ja du... har väl inte mycket att tillägga. Men var j tvungen att skriva det annars hade du ju inte sett att jag var här och gav mitt ärliga svar ;)

http://mrlns.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gulligagumman - 22 april 2008 08:20

Du Puh, vad är det första du tänker när du vaknar på morgonen?" frågade Nasse"Jag undrar vad jag får till frukost", sa Puh."Vad tänker du Nasse?""Jag undrar vad det skall hända för något roligt idag", svarade Nasse"Mmm", sa Puh tankfullt, "Det är sam...

Av gulligagumman - 22 april 2008 08:13

att det inte är sant! Vilket underbart väder! Jag och många andra är utsvultna på sol och värme. Man mår så bra när man bara får sitta och njuta av solen (har faktiskt blivit lite brun i ansiktet).   I kväll väntar jobb igen. Ingen rast ingen ro. MIn...

Av gulligagumman - 21 april 2008 08:22

Hjälp vad man har att göra hela tiden! Ekorrhjulet bara snurrar på, ökade takten när våren gjorde entré. Helt plötsligt så skulle barnen på utflykter, trädgården skulle göras fin och samtidigt så ska man jobba. Pust, jag är helt slut.   Men nu tar vi...

Av gulligagumman - 10 april 2008 11:40

Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.     ...

Av gulligagumman - 10 april 2008 09:31

Hjälp! Min svärmor kommer i eftermiddag och jag ska jobba från kl 14 och hela kvällen framåt. Måste städa! Ser ut som ett bombnedslag här. Visst, jag vet hon får ta det som det är. Det säger min man men så roligt är det inte att hon ska behöva sick s...

Ovido - Quiz & Flashcards